Tuesday 23 August 2011

Sejarah 1 Tema 2


HURAIKAN EMPAT UNSUR PENTING PEMBENTUKAN NEGARA DAN JELASKAN TAHAP-TAHAP PERKEMBANGAN SESEBUAH NEGARA DENGAN MEMBERIKAN CONTOH.

A. Pengenalan (4m)

a) huraian maksud negara : negara ialah satu wilayah yang ditadbir oleh beberapa jabatan kerajaan serta memperolehi kepercayaan dan taat setia daripada rakyat  dalam peraturan-peraturan dan undang-undang yang ditetapkan.
b) sifat-sifat negara iaitu sifat memaksa dengan menggunakan kekerasan fizikal secara sah supaya peraturan-peraturan negara dipatuhi oleh rakyat, sifat monopoli dalam menetapkan tujuan  masyarakat, sifat merangkum segala peraturan dan undang-undang yang digubal adalah untuk semua rakyat.
c) kaitan dengan soalan

B. Isi-isi Penting

1.       Empat unsur  penting pembentukan Negara ialah: (4 isi X  2m=8m)

a.      Wilayah          
·         Setiap negara mempunyai kawasan di muka bumi serta sempadannya.
·         pengaruh sesebuah negara  meliputi seluruh wilayahnya termasuk laut dan ruang angkasa.

b.      Penduduk
·         penduduk sesebuah Negara meliputi semua penduduk di dalam wilayah tersebut.
·         penduduk sesebuah negara mempunyai ciri-ciri khas yang membezakan daripada bangsa lain seperti kebudayaan, nilai-nilai politik dan identiti nasional
·         persamaan seperti bangsa,agama,budaya dan bahasa melahirkan semangat nasionalisme yang tinggi.

c.      Pemerintah.
·         Setiap Negara mempunyai satu badan yang mempunyai kuasa untuk menggubal dan melaksanakan peraturan-peraturan di wilayah-wilayah tersebut.
·         Pemerintah bertindak atas nama Negara dan memperolehi kuasa daripada Negara.

b.      Kedaulatan:

·         Kedaulatan merupakan kuasa tertinggi untuk membuat undang-undang dan       melaksanakannya.
·         Dalam  pelaksanaan undang-undang,Negara mempunyai kuasa untuk memaksa penduduk mematuhi peraturan dan undang-undang tersebut.
·         Negara juga turut mempertahankan kedaulatannya daripada serangan luar.


2.       Tahap-Tahap Perkembangan Negara: ( 5 isi X 2m=10m)
O             
a.      Negara Kota.

·         Semua Negara kota terletak di sebuah Negara kota yang tetap dengan satu set Undang-undang dan kerajaan yang telah maju.
·         Raja-raja dalam Negara kota ini adakalanya memerintah satu kumpulan Negara      kota yang lain setelah ditakluki.
·         Rom berjaya sebagai Negara kota penakluk berbanding dengan Negara lain kerana mengiktiraf realiti bahawa ia tidak boleh mengasimilasi sepenuhnya
·         Bangsa Rom membiarkan urusan hal ehwal pentadbiran negeri yang ditakluk Kepada penduduk negeri tersebut.

b.      Negara Empayar
  
·         Empayar muncul apabila empayar Rom meluaskan  wilayahnya meliputi tiga benua.
·         Empayar ini wujud pada zaman pemerintahan Iskandar Zulkarnain dan Shih Huang Ti dalam empayar Chin.
·         Penubuhan dan penciptaan empayar sejagat menjadi lebih sukar apabila Negara  bertambah dan menjadi lebih kuat.

d.      Negara Kristian:

·         Pada zaman pertengahan Negara kurang penting daripada gereja.
·         Gereja berkuasa dalam melantik raja dan menyingkirkan putera-putera raja lalu  menentukan dasar-dasar awam
·         Kejatuhan Eropah Barat ke tangan orang gasar pada tahun 476M menyaksikan    kemunculan agama kristian  sebagai institusi yang menjadi penyelamat bagi Eropah.
·         Agama Kristian secara langsung mempunyai pengaruh yang besar dalam semua aspek  Kehidupan masyarakat.
·         Pada tahun 476-1000M dianggap Negara Kristian.

d.      Negara Feudal:
·         Selepas kejatuhan empayar Rom pada tahun 800 M muncul satu institusi  politik  yang dikenali sebagai feudalisme.
·         Feudalisme mewakili satu susunan tanggunggjawab yang kompleks dan obliges dikalangan individu. dari kelas terbawh(serf) hingga kepda raja.
·         Setiap serf memberi  sumpah kesetiaan kepada golongan yang lebih tinggi
·         Golongan yang lebih tinggi ialah pahlawan,bangsawan dan raja.
·         Setiap golongan bangsawan berjanji untuk memberi perlindungan kepada mereka yang memberi kesetiaan.

e.      Negara Bangsa

·         Perkembangan Renaisans telah mengubah sikap manusia dan membuka jalan    kepada perubahan besar di Eropah.
·         Antaranya ialah kemunculan Negara bangsa dan kesedaran kebangsaan.
·         Pada zaman ini  semangat cinta akan Negara begitu ketara berbanding dengan zaman pertengahan kerana mereka memberi kesetiaan kepada tuan tanah.

C. Kesimpulan (3m)

Walaupun apa fahaman dan aliran yang dianuti oleh sesebuah Negara itu tetapi pembentukannya tetap sama iaitu berskisar kepada empat unsur penting iaitu wilayah, penduduk,pemerintah dan kedaulatan. Unsur-unsur inilah akhirnya telah melahirkan Negara kota, empayar, Negara feudal dan Negara moden.


Saturday 20 August 2011

"Many school-going children nowadays like to work during the holidays."Do you support or oppose this move?

   Teenagers prefer to take part-time jobs during the school holidays.It is obvious that many teenagers are working part-time at almost everywhere during the holidays.For example,restaurants,fast-food outlets,shopping centers and so on.Even though it has become a trend for teenagers to work during school breaks,yet many people are still questioning about the pros and cons of this matter.In my point of view,I strongly support the school-going children to work during the holidays.As far as I concern,there are many advantages for the students to work during the school holidays.

  First and foremost,working is a great way to gain experiences for the school-going children to help them developing positive personalities.The working experiences could help us in our future careers.As a student,we could learn things and useful skills that are not being taught in schools.As communicative skill is one of the most crucial skill,the best way to improve it is through working.We do not have much opportunity to speak English in schools.At the working places,English is the only language that help us to interact with customers,bosses,co-workers and people form all walks of life.Day after day,our command of English language would improved effectively.At the same time,we could also master the persuading skills by selling and promoting goods or products to the customers as a promoter or a seller.As for a passive person,we are given the golden chance to gain confidence by daring ourselves to complete the works on hand.In this case,we have got enough confidence to overcome fear and shyness.Moreover,we learn to cooperate with others and make friends from different races and religions that help us to broaden our horizons.By working,students become more independent and they could acquire the ability to deal with difficulties without depending on others.

  In addition,working enable the school-going children to learn to discipline themselves efficiently.Self-discipline goes hand in hand with self-development.Working is a key of developing one's self-discipline.We could have a good grip on time management because we have to complete tasks on time and hand in to our bosses at work.In this case,we would make the best use of our time and spend our spare times productively in order to finish the works on hand.Other than that,those who are always be late to school have the opportunity to stave of the bad habit and learn to be punctual.Apart from that,we would start learning to observe and abide by the rules and regulations at the working place.In schools,the rules are not strict so that the students would not follow them accordingly.Oppositely,they are forced to take instructions in completing tasks because they might be dismissed if they do not follow the rules at work.Furthermore,students who are working are more mature in thinking and responsible for themselves.It is because they have to be cautious and think carefully before carrying out any works.Indirectly,they become more decisive and capable of making choices wisely.

  Besides,teenagers have a good chance to earn extra pocket money by taking part-time jobs during holidays instead of staying at home and doing things that are not beneficial such like watching television,playing computer games and sleeping.We can learn to be independent financially and lessen the burdens on our parents' shoulders.We are able to pay for their own expenses without relying too much on our parents.For example,the expenses such like tuition fees,buying books,stationary,clothes and so on and so forth.By working,we could also learn that earning money is not easy but spending money is easy or vise versa.In the long run,we would appreciate the value of money and spend money wisely as well as saving up the money for the raining day.In another word,we are more perceptive in financial management earlier than those who does not work.

  In a nutshell,it is cleared that working does more good than harm for the school-going children during the holidays.Working part-time provide students with rewarding working experiences,self-discipline,and extra money.If the students know how to manage time between working and studying,therefore working for fulfilling spare times and gaining experiences is indeed a bless for teenagers.So,in my opinion,working during holidays should be encouraged among students.

 (671 words)